21 januari, 2011

Blodfylld, amatörmässig insats

En patient jag hade på en vårdcentral en gång, ville få ett aterom bortopererat. Och den typen av kirurgi går jag verkligen igång på! Ateromet satt i hårbotten bak på huvudet. Hennes frisör hade klagat.

Överentusiastisk bedövade jag området och satte skalpellen i huvudet på patienten. Jag klämde och tryckte och snittade en stund, och kunde till slut sy ihop eländet också. Allt gick som smort!

Men sen... När hon reste sig upp. DÅ var hon snygg! Hela nackpartiet var alldeles genomdränkt av blod. De långa hårtestarna där bak var fullkomligt ihopsmetade och stod rätt ut av de stela koaglerna! Hon såg helfestlig ut. Nånting i stil med den siste mohikanens fru.

Jag hör mig själv säga: "Oj, du har lite blod där i håret....".
Jamen jahaaaa!! DET syntes ju nästan inte.

Hon log. Hon fick hjälp av en sköterska sen att tvätta av sig i sköljrummet.

Nybörjarklantighet! Efter den givande incidenten använder jag typ dubbla op-dukar. Och jag bäddar numer in halva patienten i kompresser och plastförkläden. Bara för säkerhets skull, alltså.
Men ärret blev fint! Det konstaterades när jag träffade henne ett tag senare.

En annan gång ska jag berätta om när jag fick äran att klippa bort livmodern på en patient...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar