29 januari, 2011

Min hyllning till ett av de bästa orden!

(Tillägnas min kära pappa, som banade vägen.)

Det finns ett ord som ger makt
Det ordet är enkelt och så lätt sagt
Ett ord som skapar genier
Ett ord som alstrat kunskap i alla tider

Det finns ett ord som alla kan nyttja
Som auktoriteter ofta har skytt, ja
Ett ord som ger många svar
Inga frågetecken ska finnas kvar

Det finns ett ord som stöttar minnet
Som faktiskt gynnar hela sinnet
Detta ord är avgörande för varje barn
Men obekvämt för den som inte är van

Det finns ett ord på vilket man visdom kan bygga
Ett ord som gör oss osäkra men också trygga
Det ord som många lever kvar för
Ordet vi alla känner: "Varför?"

2 kommentarer:

  1. Åh vad stolt jag blir. Mycket bättre betyg än så kan ju knappast en förälder få.

    Det må vara hänt att man som förälder binder ris åt sin egen rygg när man ideligen uppmuntrar sina barn att alltid ifrågasätta alla "därför" med repliken "varför", men när det hela slutligen summeras, så blir det ändå idel positiva siffror längst ner, och det är ju det som räknas när vi packar ihop och beger oss till nästa nivå i det stora spelet Life.

    SvaraRadera
  2. Jag har gått i god lära! Och jag är ytterst tacksam för det privilegiet.

    SvaraRadera